Dokters… ze zijn ook overal hetzelfde

Een dag voor ons vertrek zag ik dat Adam een wat vuil oor had. Aangezien hij net had buiten gespeeld was ik toen niet helemaal zeker of dit zand was of dat het een beginnende oorontsteking was (beide waren in zijn geval een reële optie). Gezien de vlucht die we voor de boeg hadden, hoopte ik uiteraard het eerste. Verder klaagde hij überhaupt niet over oorpijn, dus ik had goede hoop. Het vliegen verliep zonder problemen. Toen we geland waren en we op het vliegveld door de Health Check Zone liepen, zag ik vloeistof uit zijn oor lopen (geweldige timing… *sarcasme).

De mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik niet voor elke scheet na de dokter ga. Maar omdat we toch in een nieuw land zijn, en Adam na 4 dagen nog steeds een stinkend loopoor had, besloot ik om eens op internet te kijken wat de adviezen zijn bij een dergelijke klacht. Behalve de adviezen om niet te badderen en te zwemmen, stond er duidelijk bij dat een loopoor na een week toch wel over moet zijn en anders is het verstandig om een arts te raadplegen. Na een week werd het dus tijd om uit te vinden hoe de routing hier is om een arts te bezoeken. Ik zal jullie het gestuntel met de zorgverzekeraar besparen, maar op donderdag konden we om 09:00u terecht. Wojtek moest werken, dus ik ging heel dapper met beide kids naar de praktijk. Na het invullen van een registratieformulier (jaja, daar is die weer), konden we plaatsnemen in de wachtruimte. Eerst kwam de verpleegkundige ons halen om Adam’s bloeddruk, temperatuur, lengte en gewicht te meten. Ze vroeg me wat de klacht was en toen ik haar attendeerde op zijn loopoor, keek ze heel vies en mochten we weer snel naar de wachtruimte. Niet veel later kwam de dokter ons halen. Een vriendelijke man, die mij vroeg wat er aan de hand was. Ik vertelde dus dat Adam al sinds een week een loopoor had. De man keek eerst naar Adam’s oor en keek mij daarna geschrokken aan en zei: “This has been like this for over ONE week?” Ik voelde me een ontaarde moeder. We moesten met hem mee, want hij zou het oor schoonzuigen. Adam en ik volgden hem 3 trappen op, door een lege gang, waar aan het einde de behandelruimte was.

En toen begon het… Dit was duidelijk niet zijn vaste werkterrein. In de behandelruimte stond een kar en hierop waren verschillende materialen en slangen bevestigd. Onder één slang stond het label “suction”. Hij trok even aan de slang, luisterde, maar hij hoorde geen geluid. Hij trok weer aan de slang… en nog eens. Vervolgens keek hij mij aan en zei: “There is no suction.” Uiteraard was dit een overbodige boodschap, want ìk mankeer niets aan mijn oren en hoorde dus, net als hij, geen zuiggeluid. Hij keek naar het stopcontact. Alle stekkers waren aangesloten. Toch trok hij ze er allemaal uit sloot ze opnieuw aan en trok weer aan de slang. Geen geluid. Hij herhaalde dit ritueel. Nog steeds geen geluid. Ik zag enige paniek in zijn ogen. Spontaan waande ik mij even terug in Nederland en moest ik denken aan onze technisch minder begaafde artsen… In mijn hoofd maakte ik een korte afweging: ga ik hem nog lang laten aanmodderen of ben ik gewoon even die assertieve Nederlander. Ik liep om het apparaat heen en zag de schakelaar vlak onder de rand van het werkblad van de kar (vrij logische plek) en liet deze aan de arts zien. Hij zette de schakelaar om, trok weer aan de slang… en toen kwam het geluid: “suction”. De opluchting was van zijn gezicht af te lezen. Deze was echter van korte duur, want nu kwam probleem nummer twee: er lag geen bakje klaar met benodigdheden. Voordat hij de kamer verliet om de spullen te halen, verontschuldigde hij zich nog omdat normaliter de apparatuur al aan staat en de benodigdheden klaarliggen…

Het schoonzuigen ging snel en daarna kon de dokter mij het goede nieuws vertellen dat in beide oren het buisje nog zit. Met een recept voor een antibiotica-kuur en een neusspray namen we afscheid van deze beste man.

N.B. Adam’s oor ziet er nu rustig uit. Morgen hebben we een controle afspraak bij de arts.

Ontmoet het echte China: Chinese efficiency

De dag na onze aankomst moest ik mij om 7u melden bij de school. Samen met andere nieuwelingen werd ik voor een medische check naar een ziekenhuis gebracht aan de andere kant van Shanghai. Dit was toch wel één van de betere levenservaringen..!!!!

Ik moest eerst in de rij staan om me te laten registeren (daar houden ze hier nogal van). Hierna kon ik door naar wachtruimte 116. In de aangrenzende kamer, 115, zat de dokter te praten met mijn voorgangster. De deur was gewoon open en er hingen ook geen gordijnen voor de ramen. Toen was ik aan de beurt. Na een grondige inspectie van mijn papieren kwam ze tot haar conclusie en meldde mij op strenge toon: “This is not English… and this is not English… I can’t read this! You need another X-ray and blood.” Ik kreeg mijn papieren, waarop zij enkele tekens had gezet, weer in de hand gedrukt en moest naar ruimte 113. Dit was de omkleedruimte. Ik meldde me bij de mevrouw die hier de leiding had, en ik kreeg een armbandje om de pols met een sleutel van een kluisje. Vervolgens kwam de instructie: “Chest and bla off”… ??? Blijkbaar waren de vraagtekens van mijn gezicht af te lezen, want ze herhaalde de instructie terwijl ze me een zeer korte ochtendjas in de hand drukte. Het kwartje viel gelukkig, want ik had in Nederland al eerder een thoraxfoto laten maken, dus ik snapte nu dat ze “Chest and bra off” bedoelde. Ik had overigens niet het lef om te vragen hoe ik mijn chest uit moest doen…Tegelijkertijd deed ik mijn best om niet te gniffelen, want ik moest meteen aan de film Transsylvanië denken (de vampier die “blah-blah-blah” zegt…). Na het omkleden kreeg ik nieuwe instructies van deze dame. “Go to loom wan wan wan and wan zero ??” Dat laatste verstond ik niet, dus ik zei: “I beg your pardon?” Er volgde een diepe zucht (ik denk dat ik niet de eerste was die het niet direct begreep) en daarna, op een toon alsof er een instructie voor de derde keer naar de keuken door geschreeuwd moest worden: “Go to loom wan wan wan first!” Dus ik ging, enigszins geschrokken en onder de indruk, snel naar kamer 111. Binnen een minuut stond ik weer buiten en was de thoraxfoto gemaakt. Van de mevrouw daar kreeg ik de opdracht dat ik naar kamer 109 moest. Hier hoefde ik nog geen 3 minuten te wachten en de bloedafname verliep zo snel als dat kan gaan. Vanaf de intake totdat ik weer aangekleed was duurde nog geen 10 minuten.

Wat men onder privacy en klantvriendelijkheid verstaat is uiteraard cultuurgebonden en daar kunnen meningen over verschillen 😉, maar ik houd nu al van de heerlijke Chinese efficiency waar wij nog iets van kunnen leren!!!

 

Hoe leuk zou het geweest zijn als ik jullie een foto van dit ziekenhuis kon laten zien en dan met name van deze specifieke gang… echter helaas… deze durfde ik nog niet te maken zonder verblijfsvergunning 😊

 

P.S. Ik heb niet alle testen hoeven ondergaan omdat de rest van mijn papieren wel goedgekeurd werd…, maar hebben jullie enig idee hoe je een ogentest doet met een lepel…? De Westerlingen die de lepel in hun hand gedrukt kregen, snapten het in ieder geval niet en keken heel verbaasd. Onbetaalbaar. Ik heb mijn ogen uitgekeken, want de deur stond immers toch open…!!!

Even emigreren….

De kop van deze tekst lijkt ludiek gekozen, maar onze familieleden weten dat dit op waarheid berust. In 2006 is Wojtek met slechts een goed gevulde schermtas en fiets naar Denemarken vertrokken. In 2007 heb ik binnen het tijdsbestek van 2 weken: besloten om ook naar Denemarken te gaan, de inboedel weggegeven en vertrokken. In 2008 hadden we al bedacht dat je voor dergelijke zaken meer tijd moest uittrekken en ik meen dat we er toen 3-4 weken over gedaan hebben voor we naar Engeland gingen. Ons terugkeren in 2009 (Astrid) en 2010 (Wojtek) was nog beter voorbereid.

Deze leercurve heeft doorgezet. In oktober 2017 begonnen we serieus te overwegen om naar China te gaan. De beslissing namen we uiteindelijk in december. Zoals jullie weten is het vertrek 1 augustus 2018: Een record!

Uiteraard is één van de redenen dat dit besluit op deze manier is genomen dat er nu kinderen in het spel zijn (de kat had destijds niet zoveel in te brengen).

Ik kan dus zeggen dat dit een weloverwogen keuze is. Maar dit “lange” traject heeft ook een keerzijde. Iedereen die een keer is geëmigreerd, zal het volgende waarschijnlijk herkennen (misschien hoort het ook wel gewoon bij verhuizen naar een nieuwe stad). Wekenlang ben ik mentaal bezig geweest met het vertrek. Hoe dichterbij de datum van 1 augustus komt… hoe meer er vragen in mijn hoofd opkomen. “Hebben we aan alles gedacht?” “Is dit de juiste stap?” “Wat als de kinderen het niet naar hun zin hebben?” “Heb ik alles wel goed afgerond/overgedragen op mijn werk?”“Wat als ik mijn draai niet kan vinden?” Ik weet dat dit een normale fase is die (bijna) iedereen die emigreert doormaakt, maar toch is dit soms beangstigend. Shanghai is immers niet om de hoek! Even op-en-neer vliegen voor een kopje koffie of een goed glas wijn zit er niet in.

Gelukkig worden deze spookgedachten snel vervangen door alle leuke vooruitzichten:

  • De quality time die we als gezin hebben
  • De geweldige carrière kans voor Wojtek
  • De geweldige Britse school voor de kinderen
  • De tijd die ik aan onderzoek kan besteden
  • Mandarijn leren
  • Azië verkennen

Dus vol goede zin ben ik de laatste 2 weken in gegaan. Weken waarin het “echte werk” moest gebeuren: spullen verkopen en / of weggeven, abonnementen stopzetten, afscheid nemen, inpakken en uiteindelijk het vertrek.

En nu is het zover. Wanneer jullie dit lezen, zitten wij in het vliegtuig.