Dulotics

Zoals met heel veel dingen hier, starten ze hier alles op jongere leeftijd dan in Nederland.

Adam heeft bijvoorbeeld al zijn eerste bestuursfunctie te pakken. Je kan immers nooit vroeg genoeg beginnen met je CV.

Twee weken geleden waren er verkiezingen voor de house leaders (elk huis heeft een leider). In totaal zouden er dus 4 leiders gekozen worden, want er zijn 4 huizen. Elk kind uit Year 2 die hier interesse in had, kon een motivatie schrijven en naar de functie solliciteren.  Dit was direct ook een huiswerkopdracht, zodat niet alleen de kinderen die zouden solliciteren naar de functie een stuk zouden schrijven, maar ook alle andere kinderen een schrijfopdracht hadden. Adam voelde niet de behoefte om house leader te worden, maar hij had wel een goed idee voor de schrijfopdracht. Hij had de opdracht zonder hulp gemaakt en ingeleverd bij de meester.

Voor diegenen die dit prachtige handschrift niet zo goed kunnen lezen. Er staat: “I could show the Dulwich values. I can show Respect, Self-Awareness, Generosity, Compassion, Integrity, Courage, Kindness, Inclusivity.”

Onze verbazing was dus ook groot toen hij op de verkiezingsdag na school vertelde dat hij deputy house  leader was geworden. De andere kinderen hadden op basis van zijn motivatie hem gekozen tot één van de twee deputy house leaders. Nu denk je: ach, wat schattig. Dat was precies wat ik ook dacht. Tot dat hij de volgende middag zei: “Mam, ik heb morgen vergadering.” En ik dacht: Pardon?!? Maar nieuwsgierig als ik was vroeg ik hem. “Een vergadering? Waarover dan?” Na een diepe zucht legde hij me geduldig uit dat hij als deputy house leader regelmatig vergaderingen heeft. Bijvoorbeeld om de huispunten te tellen. Hartstikke leuk natuurlijk en ook nog eens goed voor het ontwikkelen van zijn rekenvaardigheden. Volgens Adam moesten de deputy house leaders al het werk doen.

Maar wat doet een house leader dan, vroeg ik hem. “Niets”, zei hij. Welcome to the real life!